Helluntailaisten suljetussa Facebook-ryhmässä käy kuhina. Entiset helluntainuoret jakavat siellä paitsi muistojaan myös traumojaan.
Helluntailiike on perustanut suljetun Facebook-ryhmän, jossa käydään läpi helluntaiseurakuntien nuorisotoimintaan liittyviä muistoja takavuosikymmeniltä. Entiset helluntainuoret ovat intoutuneet kutsumaan ryhmään entisiä ja nykyisiä helluntailaisia siinä määrin, että kutsuperiaatteella toimivassa ryhmässä on jo noin neljä tuhatta jäsentä.
Ryhmän ylläpitäjä ja ideoija on helluntaiseurakuntien pää-äänenkannattajan Ristin Voitto -lehden entinen päätoimittaja Leevi Launonen.
– Ehdotin syksyllä 2019 Isolle Kirjalle, että järjestäisivät ensi kesänä Isossa Kirjassa 1970- ja 80-luvuilla nuoruuttaan eläneiden helluntainuorten valtakunnallisen tapahtuman, nostalgiafestarit, jonne koottaisiin tuon ajan suosikkibändit, muusikot, puhujat ja vaikuttajat ja jossa muisteltaisiin nuoruuden kokemuksia, Launonen kertoo.
Helluntailainen kurssikeskus tarttui asiaan, jolloin Launonen ehdotti tapahtuman tueksi Retro 70’s-80’s -Facebook-ryhmän perustamista.
– Retro-ryhmässä viikon aikana nähty osallistumisen ”tsunami” on osoitus siitä, että asia on koettu tärkeäksi.
”En ole yllättynyt epäkohdista ja niiden muistelemisesta.”
Ryhmän ylläpitäjä Leevi Launonen pyysi omassa ryhmään tekemässään postauksessaan, että retroryhmässä jaettaisiin positiivisia helluntaiherätykseen liittyviä muistoja. Vetoomuksesta huolimatta ryhmässä jaettujen tuhansien julkaisujen ja kommenttien joukossa on valtaisa määrä sydän vereslihalla kirjoitettuja tekstejä, joissa entiset ja nykyiset helluntailiikkeen jäsenet jakavat kipeitä seurakuntiin liittyviä kokemuksiaan.
Esille nousevat esimerkiksi kokemukset helvetillä pelottelusta, tiukat rajat pukeutumisen ja ulkonäön suhteen, rock- ja populaarimusiikin leimaaminen saatanalliseksi ja lakihenkinen tulkinta kristinuskosta.
Launonen sanoo odottaneensa, että epäkohdat nousevat ryhmässä keskusteluun.
– En ole yllättynyt epäkohdista ja niiden muistelemisesta, niitä löytyy jokaisesta hengellisestä yhteisöstä ja kirkkokunnasta. Myös helluntailiikkeessä niille on tärkeä antaa tilaa sekä Fb-ryhmässä että Retro-festareilla. Halusin kysymykselläni vain tuoda esille sen, että kaikilla aidoilla kokemuksilla ja äänillä on oikeus tulla kuulluksi ja että objektiivinen kuva syntyy vain tämän kokonaisuuden perusteella.
– On hyvä, että ryhmässä on jaettu myös arkoja aiheita ja vaikeita kokemuksia, joille ei ehkä paikallisessa seurakunnassa ole löytynyt kuuntelijaa. Samalla tietysti toivoisi, että nämä traumaattiset hengelliset kokemukset eivät jäisi riippakiviksi ja esteiksi koko loppuelämäksi ja että niihin löytyisi kypsempi, tiedostavampi ja terveempi suhde, Launonen muotoilee.
Yhdestä asiasta pitkäaikainen helluntaivaikuttaja sanoo yllättyneensä.
– Joskus olen yllättynyt kuitenkin siitä, kuinka lapsellisesti ja epäkypsästi pitkälle opiskelleetkin ex-nuoret saattavat suhtautua oman nuoruutensa hengelliseen yhteisöön ja sen keskellä saatuihin kokemuksiin. He näyttävät usein unohtavan, että aikakausia on arvioitava niiden yleistä yhteiskunnallista vasten ja että myös heidän vanhempansa ovat olleet oman aikakautensa lapsia.
– On sääli nähdä ihmisen juuttuvan kiinni tunneperäiseen kaunaan ja katkeruuteen, ilman, että kykenee käsittelemään kokemustaan terveesti ja aikuismaisesti.
Somekeskustelu jatkumoa kirkkokunnan anteeksipyynnölle
Vuosi sitten Suomen helluntaikirkon johtaja Mika Yrjölä pyysi anteeksi helluntaiseurakuntien toiminnan piirissä loukkaantuneilta Ristin Voitto -lehden pääkirjoituksessa. Launonen näkee kipeiden asioiden ryöpsähtämisen osaksi nostalgiaryhmän keskustelua jatkumoksi, jonka pääkirjoituksen julkaiseminen synnytti.
– Luulen, että somekeskustelussa tulee esiin juuri niitä samoja ilmiöitä, joita tuo Mika Yrjölän RV-pääkirjoitus koski. Toivottavasti samanlaista aidon lähestymisen, kohtaamisen, käsittelyn ja anteeksiannon ilmapiiriä saamme kokea myös tulevan kesän tapahtumassa.
Launosen mukaan Keuruulla Ison Kirja -kurssikeskuksessa elokuun alussa järjestettävässä tapahtumassa on tarkoitus paitsi muistella menneitä myös ”tarkastella rehellisesti ja avoimesti helluntailiikkeen noiden vuosikymmenten kulttuuria”.
– Retro-tapahtuman tarkoituksena vetää mukaan mahdollisimman paljon myös sellaisia entisiä nuoria, jotka ovat syystä tai toisesta vieraantuneet seurakuntayhteydestä, kuulla heidän ääntään ja kokemustaan sekä ilmaista heille aitoa välittämistä ja oppia tarkastelemaan entistä kypsemmin oman nuoruuden kasvuyhteisöä ja erilaisia kokemuksia helluntailiikkeen piirissä.
Launonen sanoo, että tämän vuoden kokemusten jälkeen arvioidaan, onko tulevina vuosina tarvetta järjestää vastaavia tapaamisia myös 1990- ja 2000-luvun nuorille.
”Retro-tapahtuman tarkoituksena vetää mukaan mahdollisimman paljon myös sellaisia entisiä nuoria, jotka ovat syystä tai toisesta vieraantuneet seurakuntayhteydestä.”
Kun mikä tahansa liike tai organisaatio ylläpitää sosiaalisessa mediassa suljettua ryhmää, jonka jäsenmäärä lasketaan tuhansissa, on sisällön vuotaminen ryhmän ulkopuolelle pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Launonen pitää silti kiinni siitä, että suljetun ryhmän perustaminen oli liikkeeltä oikea ratkaisu.
– Ryhmä on perustettu Retro-tapahtumaa varten ja 1970- ja 80-lukujen helluntainuorille. Ryhmän kautta annetaan tilaa juuri heidän kokemuksilleen, mutta sen kautta tullaan jakamaan infoa ja käytännön tietoa myös tapahtumaan tuleville. On siis tarkoituksenmukaista, että suljettuun ryhmään kutsutaan niitä, joita varten se on perustettu. Käytännössähän tämä ei kuitenkaan täysin toimi.
Leevi Launosen kanssa retroryhmän ylläpitäjäksi nimetty kirjailija-toimittaja Paavo Rauskanen kirjoitti ryhmän jäsenille sunnuntaina vetoomuksen: ”Ryhmien aidot ja ilmeikkäät keskustelut ovat hyvä asia, mutta keskustelut voivat olla myös arkaluonteisia ja yksityisiä. Ryhmässä julkaistuja asioita ei saa jakaa ryhmän ulkopuolelle.”
Teksti ja kuva: Kai Kortelainen
Somekeskustelija Jyrki Kela ja Hämeenlinnan helluntaiseurakunnan johtava pastori Onni Haapala jr. keskustelevat helluntailiikkeen suljetusta Facebook-ryhmästä Radio Dein Viikon debatissa keskiviikkona 5. helmikuuta kello 9.05. Viikon debatti kuullan uusintana keskiviikkona kello 13.05 ja lauantaina 8. helmikuuta kello 13.35.
KUUNTELE LÄHETYS [Radio Dei 5.2.2020]: