Myöhäiskeskiajalle tultaessa oli jo pitkään ajateltu, että perheen, suvun, tai vaikkapa kyläläisten tehtävänä oli huolehtia pulaan joutuneesta ihmisestä. Hyvän ihmisen tehtävä oli toteuttaa kutsumustaan ja auttaa avuntarvitsijaa.
Reformaation aikana alkoi muotoutua ajatus kollektiivisesta vastuusta.
-Luther näyttää liittyvän laajempaan liikehdintään, jossa ajateltiin, että yhteiskunnan tulisi luoda sellaiset järjestelmät, jossa huolehdittaisiin yhteisön heikoista ihmisistä. Luther oli esimerkiksi mukana Wittenbergin kaupungin kassassa. Kaupungin kassan tarkoituksena oli auttaa esimerkiksi köyhiä perheitä myötäjäisten maksamisessa, Kirkon koulutuskeskuksen johtaja Kari Kopperi kertoo.
Nykymuotoinen diakonia syntyi diakoniaherätyksen myötä.
-Diakonia siinä mielessä, kun me diakonian ymmärrämme, on 1800-luvun ns. diakoniaherätyksen tuotetta, kun diakonissalaitokset syntyivät ja levisivät eripuolille Eurooppaa ja maailmaa. 1800-luvulla nähtiin, ettei vielä ollut sellaisia mekanismeja, jotka olisivat pitäneet huolta siitä väestönosasta, joka teollistuvassa yhteiskunnassa voi huonosti. Osittain asiaan vaikutti myös pietistinen herätys, joka opetti, että ihmisten kristillinen velvollisuus on auttaa heitä, jotka voivat huonosti, kertoo Kari Kopperi
Kuuntele lisää Armoa 2017 –ohjelmassa Radio Deissä torstaina klo 9:05. Uusinta klo 13:05. Vieraana Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja Kari Kopperi. Ohjelmasarjan menneet osat löydät Radio Dein ohjelma-arkiston Armoa 2017 –osastolta.